تبلیغات
مطالب اینترنتی - بهار نخواب!
درباره وبلاگ


مدیر وبلاگ : نویسنده
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
مطالب اینترنتی
شنبه 8 اردیبهشت 1397 :: نویسنده : نویسنده        



بهار نخواب!


کودک و نوجوان > فرهنگی – اجتماعی – هرچند به دلایل فیزیولوژیک برخی افراد، در فصل بهار دچار خواب‌آلودگی می‌شوند، اما بالأخره راه‌هایی هم هست برای این‌که بهار سر کلاس نخوابیم و این‌قدر کسل و بی‌حال نباشیم.

دکتر نیما فیروز می‌گوید: «اگر ما اکسیژن كافی به مغز برسانیم، مغز احساس نشاط می‌کند. در این تغییر فصل‌ها، چون تنظیمات بدن برخی از افراد به هم می‌خورد، خون‌رسانی‌شان به مغز با تأخیر صورت می‌گیرد.

به‌خاطر همین، میزان خون و اکسیژنی که به مغز می‌رسد کم‌تر می‌شود و این افراد عموماً خواب‌آلود هستند و دو سه هفته‌ای طول می‌کشد تا بتوانند خودشان را با تغییرها وفق بدهند. به‌اصطلاح می‌گویند خواب بهاره دارد.»

به گفته‌ی دکتر فیروز، خواب بهاره نیاز به هیچ نوع دارویی ندارد و به زمان احتیاج دارد تا بدن فرد بتواند خودش را تنظیم کند و مغزش در وضعیت جدید، مجدداً عملکردش را به‌دست بیاورد. برای این‌که بتوانیم سریع‌تر این مشكل را حل كنیم، باید اکسیژن را سریع‌تر به مغز برسانیم. ورزش‌های صبحگاهی در فصل بهار به تحقق این هدف كمك می‌كند.

مثلاً پیاده‌روی، دویدن و ورزش کردن در صبح‌ها، باعث می‌شود میزان اکسیژن لازم سریع‌تر به مغز برسد و تنفس بهتر صورت بگیرد. در این صورت، بدن دوباره آن شادابی و نشاط قبلی را به‌دست می‌آورد.

یک ساعت گردش در هوای آزاد بعد از طلوع خورشید می‌تواند به ترشح بیش‌تر سروتونین در فاصله‌ی زمانی کوتاه‌تر کمک کند که نتیجه‌ی آن افزایش نشاط در بدن و رفع خستگی و کسالت است.

از سوی دیگر برخی از متخصصان تغذیه معتقدند که خواب آلودگی در فصل بهار را می‌توان با مصرف خوراکی‌هایی که ویتامین‌ب دارند برطرف کرد. مصرف خوراکی‌هایی که حاوی آهن هستند مانند حبوبات، سبزی‌ها، گوشت، برگه‌ی ‌زردآلو، گروه لبنیات مانند ماست و شیر بدون چربی، سبوس گندم و نخودفرنگی هم خستگی را برطرف می‌کنند. مصرف ویتامین‌ث، نوشیدن دو لیتر آب در روز و خوردن سبزیجات و میوه‌ی تازه باعث سازگاری بدن با فصل بهار می‌شود.

شستن دست و صورت پس از بیدارشدن با آب سرد هم بسیار مفید است. امتحان هركدام از این روش‌ها ضرری ندارد؛ مثلاً کافی است راه خانه تا مدرسه را پیاده برویم تا کمی این خواب‌آلودگی دست از سرمان بردارد و یا با خوردن مواد غذایی مناسب و سبزیجات و لبنیات به این کسالت بهاری پایان بدهیم.



لینک منبع

مطلب بهار نخواب! در سایت مفیدستان.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر